Istimewa nya hari JUMAAT ....

Jumaat bermaksud hari ke-6 dlm seminggu. Ahad, isnin, selasa, rabu, khamis diikuti dgn jumaat, kemudian sabtu... ape istimewanya jumaat ni, just solat jumaat jer ker? nak dijadikan cerite... tadi jam 2.00 ptg selesai jer solat jumaat kat masjid bangsar tu (1st time smayang kt situ), lepas jer aku solat sunat... ader sowang hamba Allah ni dtg tegur aku...
ribut x der, angin xder, terus dtg jumper aku menyapa aku dgn tgn sambil tepuk kat bahu kanan aku... terperanjat gak... die terus g salam, then aku pun jawab... then terus die tanye aku macam maner hari ni, ok ke x ok? aikk... aku pelik gak la coz org x kenal tetibe tanyer aku mcm tu....
aku jwb la... ermmm biaser jer pak cik.... pas tu terus die ckp.. alhamdulilah... syukur .....
die tanyer lagi... nak tau x fadilat jumaat ni... aku pun dgn bangga jwb la... tau gak la pak cik...
pas tu , die pon aper lagi, terus soal aku aper dier fadilat jumaat? aku pun merapu la jwb...
ermmm, tp ader point gak la, x lah main hentam jer... at least aku tau gak....
tp yg hairan nyer, mase aku jwb tu, pak cik ni dok senyum jer...., pas tu, terus die mencilok ckp aku, nak ni dah kawen ker? aik... pak cik ni dah lebih ni... aku pun jawab la, belum lagi, mude lagi... bujang lagi pak cik oii... pas tu die dok senyum sinis kat aku, die pon start la citer die...
die ckp mcm ni - anak nak tau tak, hari jumaat la pernikahan antara nabi Adam dan Hawa, nabi Muhammad dan Siti Khadijah.... bla bla bla...., yg aku ni dok mengagguk jer aper yg die ckp....
pas tu die terus cek kuku aku, die kate ader ikut sunah ker potong kuku ni, aku plak bengong aku jwb potong bile panjang... (malu siot), die terus senyum sinis kat aku, (bengang jer) panjang lebau la die citer pasal jumaat ni, ader yg aku x tahan tu pasal "berjimak" nasib baik aku belum kawen lagi.... (huhuhu), pas tu aku ingat sampai la ni, die pesan kat aku lepas jer selesai solat jumaat and sunat tu, die suh aku amalkan baca surah Al-Ikhlas 7 kali, Al-Falaq 7 kali dan An-Nas pun 7 kali...aku pun ckp la InsyaAllah.....
**** tapi yg aku pelik nyer, pas jer abes borak, aku ckp la, pak cik tinggal mana?... terus die senyap...( sentap gak aku mase tu) die x jwb soklan aku tu... (tu yg pelik tu) terus die belah dgn tinggalkan aku "Assalamualaikum"... pak cik tu terus jer turun tangga....
yg aku pelik... sekejapan jer die turun tangga then terus ilang.... (mmg aku pelik+ seram sket)
ermmm... aku bwat bodo jer la....,
aku jumper member aku ptg tadi, citer punyer citer... member aku ckp, may be org tu "malaikat" kot... ntah la... aku x nak pikir panjang2....
yg penting aku ingat aper yg pak cik tu ckp....
mmg JUMAAt ni hari yg di angkat oleh Allah s.w.t
kalu boleh, nak jer melafazkan kalimah shahadah pada hari jumaat or mlm jumaat...
(paham2 jer la) .....

No comments:

Post a Comment