Tanda Aku Sudah MATANG ?

  • aku dpt bertenang & bersabar seandainya apa yg aku hajati tidak kesampaian ..
  • aku tdk merasa iri hati bila melihat org lain dipuji dan disanjung ...
  • aku dapat menghadapi kebencian org yang aku benar-benar merasa tdk sewajar dgn mereka ...
  • aku mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun aku ingin membuat perkara yg diluar jangkaan ...
  • aku dapat menahan rasa sakit dan iri hati serta malu sekiranya aku tdk dpt hidup setaraf dgn rakan sejawat aku yg lain ...
  • aku terus berlaku adil dan saksama walaupun situasi sekeliling menghalang maksud sebenar aku
  • aku dapat menerima kritikan dan salah paham org tanpa memperbesarkannya
  • aku memandang jauh kedepan, bertunjang kan sabar, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu-ragu
  • aku bahagia sendirian dgn mempunyai satu perkara atau hobi yg mmg aku minat
  • aku cuba sedaya upaya aku melakukan sesuatu dgn sederhana dan bukannya berlebihan utk menunjukan bahawa aku dpt melakukan dgn sempurna
  • aku boleh berlakon & berlagak wajar dan saksama terhadap org yg tdk aku suka ...

* kadang-kadang, bila dipikir balik, adakah sifat matang kita ini berlaku setelah terjadi sesuatu perkara terhadap kita ataupun, ia hanya berlaku secara spontan yg kadang kala kita sendiri tdk perasan malainkan mmg kita betul-betul perasan ...

No comments:

Post a Comment